خواص بادام

با مهمترین خواص بادام برای سلامتی آشنا شوید

فواید بادام برای سلامتی چیست؟ روغن بادام چه خواصی دارد؟ بادام یکی از انواع آجیل است که ارتفاع درخت آن به ۸ متر نیز می‌رسد. این میوه نخستین بار در شمال آفریقا، غرب آسیا و مناطق مدیترانه یافت شد. این درخت می‌تواند حتی با کمی رطوبت نیز رشد کند و ریشه‌ای قوی دارد. برگ‌های آن بیضی شکل، باریک، نوک تیز و به رنگ سبز است و گل‌هایی به رنگ صورتی دارد. مغز بادام بیضی شکل و مسطح بوده که یک طرف آن نوک تیز است.

بادام همچون گردو و پسته ازجمله آجیل‌های خوشمزه‌ای است که اتفاقا خواص بسیاری هم برای سلامتی دارد. مزه‌ی این خشکبار از شیرین گرفته تا تلخ است و هر دو نوع آن در فروشگاه‌ها وجود دارد. این آجیل خوشمزه خواص درمانی زیادی نیز به همراه دارد که در ادامه به برخی از خواص بادام اشاره خواهیم کرد.

خواص بادام درختی
قیمت روز انواع بادام در بازار

ارزش غذایی بادام

بادام منبع غنی از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن است. همچنین روی، سلنیوم، مس و نیاسین هم در آن یافت می‌شود. بادام به‌عنوان یک میان وعده، بسیار مناسب است زیرا خیلی از مواد مغذی و ویتامین‌هایی که بدن به آن‌ها نیاز دارد را تأمین می‌کند.
مواد مغذی در ۱۰۰ گرم بادام بدین گونه است؛

انرژی 576 کیلوکالری، کربوهیدرات ها 6/21 گرم، فیبر 2/12 گرم، چربی 4/49 گرم، پروتئین 2/21 گرم، گلیسین 4/1 گرم، بتاکاروتن 1 میلی‌گرم، ریبوفلاوین 1/1 میلی‌گرم، نیاسین 3/3 میلی‌گرم، اسیدفولیک 50 میکروگرم، ویتامین ایی 26/2 میلی‌گرم، کلسیم 264 میلی‌گرم، آهن 3/3 میلی‌گرم، منیزیم 268 میلی‌گرم، فسفر 484 میلی‌گرم، پتاسیم 705 میلی‌گرم، سدیم 1 میلی‌گرم و روی ۳ میلی‌گرم.

خواص بادام برای سلامتی

۱. تنظیم فشارخون

پتاسیم موجود در بادام به تنظیم فشارخون و کاهش سطح سدیم کمک می‌کند و نوسان فشارخون را کنترل می‌کند. سایر مواد مغذی موجود در این خشکبار باعث ایجاد تعادل لازم برای بدن می‌شود که می‌تواند از بیماری‌های بسیاری جلوگیری کند. تعادل ویتامین‌ها و موادمعدنی برای یک داشتن زندگی سالم ضروری است؛ اما اگر یکی از این عناصر نادیده گرفته شود، روی تمام بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب کم‌خونی، استرس و افزایش فشارخون شود.

۲. سلامت مغز

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارند. مصرف بادام با افزایش هوش ارتباط مستقیمی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک میان وعده مقوی برای کودکان در ‌حال‌ رشد استفاده شده است. این خشکبار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده است که جزء مواد مغذی برای سلامت مغز هستند.

بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از بادام در رژیم غذایی، مثل روغن بادام، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است. بعضی از مادران هر روز بادام آب‌کرده به کودکان خود می‌دهند. مصرف دو تا سه دانه بادام در روز کافی است. در صورت واکنش حساسیتی می‌توانید لایه‌ی خارجی آن را جدا کنید، چون مواد مغذی ندارد.

۳. جلوگیری از دیابت

بادام افزایش ناگهانی سطح گلوکز و انسولین بعد از مصرف وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد. ممکن است قندخون افراد مبتلا به دیابت با صرف هر وعده‌ی غذایی به میزان زیاد تغییر کند. این تغییرات برای بدن خطرناک است. مصرف بادام می‌تواند در جلوگیری از تغییرات خطرناک قندخون مؤثر باشد. همچنین این خشکبار مقوی در تنظیم روند جذب گلوکز نقش دارد و فرایند جذب را راحت‌تر می‌کند.

۴. درمان مشکلات پوستی

مشکلات پوستی از قبیل آکنه، جوش سرسیاه و سرسفید اغلب ناشی از انسداد منافذ پوست توسط چربی و گرد و غبار است. اسیدهای چرب مفید موجود در بادام، ترشحات غدد پوستی را کنترل می‌کنند. اگر بادام به طور منظم استفاده شود به طور قطع شاهد کاهش آکنه و جوش خواهید بود. استفاده از این آجیل پرطرفدار می‌تواند التهابات و خارش پوست را تسکین بدهد.

۵. پیشگیری از سرطان

بادام حاوی مقدار زیادی ویتامین E است و به همین دلیل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند؛ از این رو مانع پیشگیری از ابتلا شدن به سرطان پروستات و سینه می‌شود. بادام درختی همچنین دارای مقدار زیادی کلسیم و پروتئین است و همین مواد می‌توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. اسید فولیک موجود در بادام نیز باعث پیشگیری از سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود

۶. دوران بارداری

بادام یکی از خوراکی‌های حاوی اسیدفولیک است که از برخی نقص‌های هنگام تولد در نوزادان جلوگیری می‌کند و رشد سلول‌های سالم و تشکیل بافت جنین را تحریک می‌کند. نقص لوله‌ی عصبی، شرایطی است که در آن لوله‌ی عصبی در جنین یا وجود ندارد و یا به‌درستی تشکیل نمی‌شود.

پزشکان در دوران بارداری برای خانم‌ها، مکمل‌های اسید فولیک تجویز می‌کنند تا تکامل لوله‌ی عصبی جنین به‌درستی انجام شود. بادام به اندازه‌ی کافی اسید فولیک دارد و می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند.

۷. لاغری و کاهش وزن

  • بادام حاوی مقادیر بالای چربی‌های سالم و فیبر غذایی است که می‌تواند به افراد برای لاغری و کاهش وزن کمک کند.
  • بادام دارای چربی زیاد و کالری فراوانی است و پس از مصرف باعث کاهش میل به غذا و افزایش انرژی می‌شود. مطالعات نشان داده افرادی که در طول شش ماه بادام را به عنوان میان وعده مصرف کرده‌اند در مقایسه با افراد دیگر کاهش وزن و کاهش چربی شکم بیشتری داشته‌اند.
  • فیبر موجود در بادام با افزایش حرکات روده‌ای به حذف سموم بدن کمک کرده و باعث کاهش وزن و سلامت عمومی بدن می‌شود.

۸. کاهش التهاب

خیلی از مردم تصور می‌کنند که «چربی» کاملا مضر است اما درواقع این‌طور نیست. برخی از اسیدهای چرب ضروری هستند و مصرف آن‌ها برای سلامت کلی بدن لازم است. بدن نمی‌تواند این اسیدهای چرب را بسازد و لازم است که از طریق منابع غذایی آن‌ها را تأمین کند.

بادام دو نوع اسید چرب بسیار مهم یعنی لینولئیک و لینولنیک اسید دارد. این اسیدهای چرب به کاهش التهابات موجود در بدن که افراد زیادی از آن رنج می‌برند، کمک می‌کند. اسید چرب همچنین به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کند تمام این موارد نشان می‌دهد که این آجیل چقدر برای بدن مفید است.

خواص روغن بادام برای پوست و ناخن

روغن بادام از طریق فرآیند تقطیر و یا پرس مغز بادام استخراج می‌شود. این روغن حامل حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب است و از قرن‌ها پیش برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرارگرفته است.

روغن بادام برای بهبود سوختگی‌های سطحی پوست، تقویت تولید کلاژن، لطیف و مرطوب نگه‌داشتن پوست شناخته شده و می‌تواند از آسیب احتمالی ناشی از اشعه‌های مضر UV محافظت کند. همچنین این روغن به دلیل دارا بودن مواد معدنی بسیار می‌تواند دردهای عضلانی را تسکین داده، سموم موجود در پوست را از بین ببرد و رشد موهای ضخیم، نرم و براق را تقویت کند.

قیمت روز انواع بادام در بازار

خواص روغن بادام

۱. محافظت از پوست در برابر آفتاب

طبق تحقیقات انجام شده، روغن بادام به دلیل سرشار بودن از ویتامین E می‌تواند از پوست، در برابر آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید و پیری زودرس محافظت کند. استفاده از روغن بادام تصفیه نشده در محصولات مراقبتی پوست، امری مهم به شمار می‌آید، چراکه این روغن (در حالت تصفیه نشده) مقدار ویتامین E بالاتری دارد.

۲. درمان عفونت گوش

یکی از کاربردهای دیگر روغن بادام تلخ درمان عفونت گوش است. این روغن باعث نرم شدن مایع درون گوش می‌شود و می‌تواند گرفتگی گوش را از بین ببرد. برای این کار یک قاشق غذاخوری از روغن بادام تلخ را درون کمی آب داغ بریزید و آن را درون گوش خود بچکانید.

۳. تقویت ناخن

یک درمان طبیعی برای ناخن‌های شکننده استفاده از روغن بادام است. روغن بادام شیرین حاوی مقادیر بالای روی می‌باشد که باعث درمان شکنندگی ناخن‌ها و لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود. این روغن همچنین حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B و آهن است که باعث سلامت ناخن می‌شود.

هر شب قبل از خواب یک قطره روغن بادام را گرم کنید و آن را بر روی ناخن بمالید و بگذارید یک شب بماند. برای یک ماه هر روز از این روش استفاده کنید تا ناخن‌های سالم‌تری داشته باشید.

مضرات بادام درختی

۱. جذب مواد مغذی را کاهش می‌دهد

فیبر اضافی می‌تواند به مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، روی و آهن متصل شود و سبب ایجاد اختلال در جذب آن‌ها به خون شود. بادام را به تنهایی به عنوان یک میان وعده یا در میان وعده‌های غذایی مصرف کنید تا از خواص آن کاملاً بهره‌مند شوید. میزان توصیه شده برای مصرف روزانه فیبر برای اکثر افراد حدود ۳۰ گرم است. هر چیزی فراتر از آن می‌تواند مسئله‌ساز شود.

2. می‌تواند سبب افزایش وزن شود

۳۰ گرم بادام حاوی حدود ۱۶۴ کالری است. اگرچه این مسئله به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر علاوه بر رژیم روتین روزانه‌تان بیش از ۲۰ عدد بادام مصرف می‌کنید، ممکن است دچار اضافه وزن گردید. این موضوع به ویژه در صورت عدم انجام ورزش بدنی منظم بیشتر صادق است. مصرف زیاد این خشکبار و همچنین پیروی از سبک زندگی نامناسب باعث مستعد شدن برای افزایش وزن می‌شود.

3. آلرژی

بعد از گردو و بادام هندی، بادام سبب ایجاد بیشترین حساسیت در بین آجیل‌ها می‌شود؛ مانند همه آجیل‌ها ممکن است برخی به مصرف بادام آلرژی داشته باشند. کودکان حساسیت بیشتری نسبت به آلرژی‌های ناشی از مصرف آجیل دارند. ازاین‌رو اگر کودکی دارای آلرژی شناخته‌شده‌ای باشد باید از مصرف این آجیل خودداری کند.

آماندین «نوعی پروتئین موجود در بادام می‌باشد» به عنوان ماده‌ای حساسیت‌زا به حساب می‌آید. این پروتئین ممکن است در افرادی خاص سبب بروز سندرم آلرژی دهان شود. علائم آلرژی به این آجیل شامل خارش دهان، خارش گلو و تورم زبان، دهان و لب است.

بادام همچنین می‌تواند یک واکنش حساسیتی بسیار شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند. تنگی نفس، کهیر، حالت تهوع یا استفراغ، گیجی، اختلال در صدا، کاهش فشارخون و سبکی سر از مشخصات آن می‌باشد.

۴. مشکلات گوارشی

بادام سرشار از فیبر است. ۲۳ عدد بادام حاوی ۳.۵ گرم فیبر است. اگرچه مصرف فیبر خوب است ولی اگر همراه با مصرف کافی آب نباشد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به یبوست و سایر مشکلات دستگاه گوارش شود. سایر علائم گوارشی ناشی از مصرف بیش از حد بادام نفخ، باد شکم، گرفتگی شکم و اسهال است.

تهیه شیر بادام

برای تهیه شیر بادام بدین ترتیب عمل می‌کنیم؛

  1. شیر بادام از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می‌شود.
  2. برای تهیه آن 50 گرم مغز بادام را کاملا آسیاب کرده که به‌صورت پودر درآید.
  3. سپس مقدار 50 گرم شکر یا قند به آن اضافه کرده و با یک لیتر آب مخلوط می‌کنیم تا مایعی مانند شیر بدست می‌آید.

نوع دیگر شیر بادام مخصوص کودکان شیرخوار و اطفال است و می‌تواند جانشین شیر مادر و یا مکمل آن باشد؛ برای تهیه شیربادام کودک ابتدا مقدار 50 گرم بادام را به مدت چند دقیقه در آب گرم قرار می‌دهیم تا پوست آن کنده شود سپس آن را آسیاب کرده تا به‌صورت پودر درآید و مقدر کمی آب را به آن اضافه می‌کنیم و به‌هم می‌زنیم تا به شکل خمیر درآید.
سپس خمیر حاصل را با یک لیتر آب مخلوط و به هم می‌زنیم و در آخر مقدار 50 گرم عسل به آن اضافه می‌کنیم تا کاملا حل شود. این مایع را از پارچه عبور می‌دهیم تا مایعی مانند شیر باقی بماند. البته اگر اشخاص بالغ بخواهند از شیر بادام استفاده کنند احتیاجی به صاف کردن آن نخواهد بود.

طریقه دیگری که آسان‌تر است بدین صورت می‌باشد که مقدار 50 گرم بادام پوست‌کنده یک لیتر آب و 50 گرم عسل یا شکر را در داخل مخلوط‌کن برقی بریزید و تا مایعی مانند شیر به دست آید.

نگهداری بادام

می‌توانید بادام را در محیطی تاریک و خنک نگه‌دارید حتی می‌توانید آن را به مدت یک سال در یخچال نگهداری کنید. طعم آن به هیچ وجه تغییری نمی‌کند. خمیر بادام هم به مدت 2 ماه در یخچال قابل نگهداری است. همچنین می‌توانید بادام را در فریزر نگهداری کنید تا عمر بیشتری داشته باشند اما برای جلوگیری از یخزدگی و طعم و بوی نامطبوع باید تا می‌توانید آن را مهروموم کرده و به‌خوبی بسته بندی کنید تا هوا در آن نفوذ نکند.

اگر می‌خواهید بدانید بادام‌هایتان سالم هستند یا خیر باید آن را از وسط نصف کنید اگر رنگش به زردی می‌زد و یا خطوطی مانند لانه زنبور روی آن افتاده بود بهتر است آن‌ها را دور بریزید. بادام را در کنار خوراکی‌هایی که بوی تندی دارند قرار ندهید زیرا به شدت بو را به خود جذب می‌کنند برای داشتن عمر مفید آن‌ها را از رطوبت در امان نگه‌دارید.

قیمت روز انواع بادام در بازار

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *